čtvrtek 26. července 2018

Review: The Silk Roads: A New History of the World

The Silk Roads: A New History of the World The Silk Roads: A New History of the World by Peter Frankopan
My rating: 5 of 5 stars

Čekal jsem dobrou knihu o historii hedvábné stezky. Skutečný rozsah a obsah mne ve výsledku zaskočil, ale rozhodně ne negativně! The Silk Roads zatím směřuje do mých top 3 knih pro letošní rok.

Kniha je nesmírně dlouhá a dala by se v podstatě rozdělit na 3 části:
1. Starověký vývoj blízkého východu, vznik islámu a střety náboženství a kultur.
2. Nástup imperií - od křižáckých států, přes Mongoly, Španělsko až po Britské impérium.
3. Posledních 150 let vztahů východu a západu.

To nejobjevnější pro mne představovala druhá a hlavně třetí část. Autor má, jak jsem to už několikrát u Britů pozoroval, velmi střízlivý přístup k jednání impéria v koloniích a vměšování do politické situace nezávislých států. Nevím, do jaké míry je vše opravdu tak, jak to autor popisuje (i když ty stovky stránek referencí jsou docela impozantní), ale ten kontext, který dodává k vývoji 20. století na blízkém východě mi přišel velmi objasňující. A to i ve světle současného vývoje vztahů mezi Evropou a USA, viz např. tahle pasáž z doslovu:

In practice, (...) this means nothing less than the complete reorientation of the United States. ‘We will of necessity’, it explained, ‘rebalance towards the Asia-Pacific region.’ Despite budget cuts of $500 billion to defence spending already planned over the next decade and with further reductions likely, President Obama took pains to stress that these ‘will not come at the expense of this critical [Asia-Pacific] region’. If one may brutally paraphrase the report, for a hundred years the US has directed much of its attention to its special relationships with countries in western Europe; it is now time to look elsewhere.

Celkově pro mne byla kniha velmi zajímavým pohledem na to, jak státy fungují - myslím, že si docela dobře pamatuji druhou válku v Perském zálivu a Afghánistán nebo spory mezi USA a Íránem. Ale spousta věcí okolo mi při vstřebávání informací z médií zcela unikla - např. že Američané dodávali v 70. letech jaderné technologie Íránu (dokud to byl jejich spojenec). Nebo to, jak bezohledně a sebevědomě se západní představitelé chovali a ztratili tím veškerou důvěru místních obyvatel, na které brali ohledy jen verbálně pro média. Ale i starší události - třeba to, že bohatství italských měst ve středověku bylo z velké části budováno nejprve obchodem s otroky a později vysáváním křižáckých států...

Řekl bych, že kniha je napsaná velmi pěknou angličtinou, nabitá informacemi, ale také dost masivní - četl jsem ji přes měsíc a místy dost intenzivně. Jen už toho na mne místy bylo moc a musel jsem si dát na pár dní pauzu. Výpisků mám hrozně moc, zpracovávat to budu asi ještě dlouho :-)

Závěrem rozhodně doporučuji všem, kteří by rádi dostali nějakou perspektivu a trochu širší pohled na geopolitické souvislosti i metody práce. Ve srovnání např. s SPQR, což je také skvělá kniha o historii, nepřináší vhled do každodenního života normálních lidí - nevím nic víc o tom, jaké to bylo žít podél hedvábné stezky. Chápu ale mnohem více, proč tato oblast byla, je a bude důležitá.

View all my reviews

Žádné komentáře: