pondělí 7. března 2016

Sumář 2016

Ben Aaronovitch - Řeky Londýna: Po delší době zase lepší fantastika. Originalita nadprůměrná, zpracování také, vypadá to i docela slibně do budoucna. Postavy jsou hezky předestřené a je spousta prostoru pro další kriminální případy k vyšetřování. Jedinou chybkou pro mne bylo to, že si román párkrát neodpustil rychlé dějové skoky, kdy jsem nestačil sledovat, kam zrovna hrdinové běží a proč, i když jim to bylo zcela jasné a já jsem si to asi měl domyslet. Ale to se mi zdá obecně problém akčnějších krimipříběhů (nebo třeba knih ze série JFK), kdy do sebe občas něco prostě zacvakne, ale bez pořádné expozice...

Liel Leibovitz - Leonard Cohen, Životm hudba a vykoupení: Kniha je něčím jako životopisným esejem o hudbě a poezii Leonarda Cohena. Líbilo se mi na ní, že na jednu stranu líčí příhody z jeho působení, ale zároveň je doplňuje hlubším rozborem a úvahou nad významem, jedná se tedy i o pokus o výklad díla. Nezabývá se pouze objektivní rovinou - co tím chtěl Cohen říci - ale i tím, co v jeho tvorbě subjektivně nachází posluchači a čtenáři. Skrze působivé historky z Cohenova života (což se od biografie čeká), ilustruje hlavní témata obsažená v názvu knihy. Je cítit velká úcta ke Cohenovi, kterého představuje jako postupně zrajícího guru, a jehož cestu k této pozici i její zaslouženost autor zkoumá. Celkové mi to připadá jako rozšířená verze nějaké akademické práci o Cohenovi.

Bill Bryson - Shakespeare (Eminent Lives): Když jsme chystali anglickou víkendovku Come & Play, dospěli jsme k tomu, že v dubnu bude výročí 400 let od smrti Williama Shakespeara. Debata s Filipem mi přišla moc zajímavá a když jsem náhodou narazil na Amazonu na tuto knihu, koupil jsem si ji - nestála ani 3$! Vůbec nelituji, je to jeden z nejlepších životopisů, které jsem četl. Dotýká se jak všech podstatných událostí ze Shakespearova života (ač vlastně skoro nic nevíme s jistotou), ale vysvětluje také proč skoro nic nevíme, jak se v té době žilo a jaký je kontext jeho díla. A to mi přišlo nejdůležitější - po přečtení mám  mnohem lepší představu, proč Shakespeare byl výjimečný tehdy i dnes. Největším důkazem je samozřejmě jeho literární dílo.

Leo Babauta - The Little Guide to Un-Procrastination: Známý autor literatury o selfmanagementu sepsal i tuto stručnou příručku, která obsahuje i velkou řadu praktických rad a tipů, které může člověk začít okamžitě používat. Rád se k ní zase vrátím, až budu mít někdy pocit, že potřebuji trochu zefektivnit.

Jared Diamond: Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies: Velmi zajímavý - a z principu kontroverzní - pohled na dějinný vývoj světa. Výchozí otázka zní - proč evropská civilizace dominuje? Proč největší civilizace vznikaly v euroasijském prostoru a proč Ameriku dobyli Evropané a ne naopak? Autor se na základě biologických a geografických podmínek pouští do úvah o předurčenosti této situace. Na začátku byly lidem rozdány karty v podobě dostupných plodin, živočichů, ekosystémů a dalších přírodních vlivů. Dále tvrdí, že izolovanost kultur byla v konečném důsledku jejich slabinou - tam kde byly v kontaktu, mohly si navzájem vyměňovat jak choroby (a tím i částečnou odolnost k nim), tak i vynálezy nebo plodiny. Základní problém knihy je v tom, že v podstatě nic není možné ověřit v reálu. Nevíme, zda jsou jím popsaná pravidla opravdu obecně platná nebo se jedná pouze o jednorázové události. Kniha je nicméně velmi důkladně napsaná, řekl bych že až zbytečně se opakující, přesto je stále docela čtivá i přes svou úctyhodnou délku.

Žádné komentáře: